Når det gælder opbevaring af kundedata, har Danmark nogle særlige regler, som virksomheder skal følge. Hvis du ikke er bekendt med dem, skal du ikke være bekymret – vi vil gennemgå dem for dig i denne artikel. Grundlæggende er der to ting, du skal vide: hvad du må gemme, og hvad du ikke må gemme. Lad os starte med det grundlæggende.
Sådan er reglerne
I Danmark kan du gemme kundedata i op til fem år. Dette omfatter data som navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse. Efter fem år skal du slette disse data fra dine registre. Der er dog nogle undtagelser fra denne regel. Hvis du f.eks. har en kontrakt med kunden, der varer længere end fem år, kan du gemme deres data i hele kontraktperioden.
Du kan også gemme data på ubestemt tid, hvis de bruges til statistiske formål. Disse data skal dog anonymiseres, så enkeltpersoner ikke kan identificeres ud fra dem.
Hvilke oplysninger til gemmes?
Lad os nu se på, hvad du ikke kan gemme. I Danmark må du ikke opbevare følsomme personoplysninger. Det er data, der kan bruges til at identificere en person, f.eks. personnummer eller fødselsdato. Du må heller ikke gemme oplysninger om en persons race, religion, politiske holdninger eller helbred.
Hvis du indsamler denne type data fra kunder, skal du slette dem så hurtigt som muligt. I nogle tilfælde skal du slette den straks. Hvis en kunde f.eks. beder dig om at slette sine data, skal du gøre det inden for en måned.
Det er altså det grundlæggende om opbevaring af kundedata i Danmark. Så længe du følger disse regler, burde du være i orden.
Få hjælp fra igennem en platform
Få hjælp til kundedatabade igennem Dansk KYC platform. Med den danske KYC-platform, som er et system fra Creditro fra Visma. Her får du hjælp til at håndtere kundedata. Platformen hjælper dig med at kontrollere og dokumentere dine kundedata. Du kan også bruge platformen til at slette kundedata. Den danske KYC-platform er et værktøj, der gør det nemt for dig at overholde loven om kundedata i Danmark.
Så vigtig er kundedatabasen
Kundedatabasen er vigtig for virksomheden. Kundedatabasen kan give virksomheden et overblik over kunderne. Kundedatabasen kan også hjælpe virksomheden med at målrette sin markedsføring mod bestemte kundegrupper. Kundegrupper er vigtige, fordi de giver virksomheden mulighed for at sende målrettede budskaber. Kunderegistret kan også hjælpe virksomheden med at sælge flere og flere produkter, som kan bruges til andre formål end markedsføring. Kundedatabasen kan bruges til at oprette en kundeprofil.